În opinia CDPD articolului 761 alin. (1) din Codul contravențional  arată asupra existenței unei veritabile retrogradări ale drepturilor și libertăților omului, sancțiunea prevăzută de acest articol din Codul Contravențional, fiind o normă care generează abuzuri din partea agenților constatatori și a instanțelor de judecată, iar mărimea sancțiunii prevăzute la acest articol este vădit neproporțională scopului urmărit și contravine principiilor legalității prevăzut de art. 1 alin.(3) din Constituție și principiului proporționalității aplicării unor pedepse, prevăzut de art. 54 alin. (4) din Constituția Republicii Moldova.

 

Art. 761 din Codul contravențional avînd următorul cuprins: „Nerespectarea măsurilor de profilaxie, prevenire și/sau combatere a bolilor epidemice, dacă aceasta a pus în pericol sănătatea publică, se sancționează cu amendă de la 450 la 500 de unități convenționale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 1000 la 1500 de unități convenționale aplicată persoanei juridice.” Astfel mărimea minima a amenzii pentru persoana fizică este de 22500 lei iar mărimea maximă 25000 lei.

 

La dat de 5 mai 2020 CDPD a înaintat Curții Constituționale a Republicii Moldova opinia sa consultativă Amicus Curiae la sesizarea nr. 61a/2020 și 62a/2020 cu privire la controlul constituționalității art. 761 alin. (1) din Codul Contravențional depusă de către deputații din parlamentul RM Octavian  Țîcu și Vasile – Andrei Năstase prin care au fost transmise Curții și  alte argumente decît cele invocate  în sesizarea acestui grup de deputați pentru susținerea acestei cauze de interes public.

La data de 30.06.2020 Curtea Constituțională a pronunțat Hotărârea nr. 18 privind controlul constituționalității articolului 761 alin. (1) din Codul contravențional la sesizările nr. 61a/2020, nr. 62a/2020, pe marginea cărora CDPD a depus amicus curiae (comunicatul de presă privind Hotărârea Curții Constituționale nr. 18 din 30.06.2020 poate fi accesată aici: http://www.constcourt.md/libview.php?l=ro&idc=7&id=1884&t=/Media/Noutati/Cuantumul-minim-de-450-unitati-conventionale-al-amenzii-aplicate-persoanei-fizice-pentru-nerespectarea-masurilor-de-profilaxie-prevenire-sisau-combatere-a-bolilor-epidemice-daca-acest-fapt-a-pus-in-pericol-sanatatea-publica-neconstitutional-sesizarile-nr-61a2020-nr-62a2020-i-nr-67g20120)

precum și poate fi vizionat breifing-ul realizat de către Președinta Curții Constituționale Doamna Domnica Manole  https://www.youtube.com/watch?v=opg91Geh-20&feature=share

Din conținutul comunicatului de presă a Curții (hotărârea deplină a Curții Constituționale nr. 18 din 30.06.2020 încă nu a fost publicată) observăm că argumentele CDPD prezentate în amicus curiae au fost luate în considerare de către Curte. Or, în Hotărârea sa Curtea a menționat despre necesitatea respectării proportionalității dintre mijloacele utilizate – în cazul dat mărimea amenzii minime aplicate și scopul urmărit – prevenirea răspîndirii unor boli epidemice. Totodată Curtea a reflectat și argumentele CDPD privind recomandările experților ONU adresate statelor în lupta cu pandemia COVID-19 (a se vedea pct. 12 din amicus curiae CDPD).  Sub acest aspect, Curtea a stabilit că nu doar pedeapsa fixă stabilită de către legislator, dar și diferența relativ mică dintre limita minimă și maximă a sancțiunii, în funcție de fapta prejudiciabilă și de multitudinea modalităților factuale de comitere a acesteia, sunt de natură să afecteze dreptul la un proces echitabil, prin restrângerea competenței instanței de judecată de a exercita un control de jurisdicție deplină în privința individualizării și oportunității sancțiunii.

Așadar, Curtea a constatat că, în cazul persoanei fizice, diferența amenzii dintre limita minimă de 450 unități convenționale și limita maximă de 500 unități convenționale nu îi acordă instanței de judecată posibilitatea de a aprecia proporționalitatea sancțiunii aplicate prin raportare la fapta contravențională și la circumstanțele cazului, astfel încât să existe un echilibru corect între scopul legii contravenționale şi mijloace, iar mijloacele utilizate să nu restrângă drepturile persoanei mai mult decât este necesar pentru a atinge aceste scopuri.

Prin urmare, Curtea a declarat neconstituțională limita minimă a amenzii aplicate persoanei fizice, care constituia 450 de unități convenționale, în caz de nerespectare a măsurilor de profilaxie, prevenire şi/sau combatere a bolilor epidemice, dacă acest fapt a pus în pericol sănătatea publică.

Curtea a precizat că, în vederea executării hotărârii în cauză, până la modificarea cadrului legal, pentru fapta de nerespectare a măsurilor de profilaxie, prevenire şi/sau combatere a bolilor epidemice, dacă aceasta a pus în pericol sănătatea publică, persoanei fizice i se va aplica o amendă de la limita minimă de o unitate convențională, stabilită de articolul 34 alin. (2) din Codul contravențional, până la limita maximă de 500 de unități convenționale, stabilită de articolul 761 alin. (1) din Codul contravențional, iar agenții constatatori și instanțele de judecată vor stabili amenda în funcție de circumstanțele concrete ale cazului.

Impactul pozitiv al Hotărîrii Curții Constituționale din 30.06.2020 constă în:

  • mărimea minimă a amenzii pentru persoane fizice ce cad sub incidența articolului 761 (1) din Codul contravențional a fost redusă de la 22500 lei la 50 lei.
  • amenzile aplicate în conformitate cu art. 761 alin. (1) persoanelor fizice pînă la data de 30.06.2020 inclusiv sunt neconstituționale iar sancțiunile aplicate  urmează să fi revizuite

 

Descarcă PDF: AMICUS CURIAE privind sesizările nr. 61a/2020 și 62a/2020 cu privire la controlul constituționalității art 761 alin. (1) din Codul Contravențional